PROGRAMMEREN VOOR KINDEREN, NIET ALLEEN VOOR COMPUTERNERDS!

codeclub programmeren voor kinderen

'Wie is er bang voor Bits, Bots en Bugs' is een educatief project kunsteducatie/programmeren dat zich bevindt op het snijvlak van kunst, wetenschap, techniek en filosofie. De lessen van de CodeClub zijn gericht op de leeftijdscategorie van midden- en bovenbouw van het primair onderwijs. Het leren programmeren wordt gebruikt om de verwondering te stimuleren, inzichtelijk te maken hoe een computer werkt en hoe deze is ontstaan.

Door te leren programmeren wordt de techniek niet alleen geconsumeerd maar ook gebruikt om zelf te creëren. In de lessen wordt programmeren in een bredere context geplaatst. Programmeren is meer dan coderen voor games, websites en apps. Kunnen computers bijvoorbeeld ook kunst maken? Wanneer is iets dan kunst? Hoe ga je als mens om met kunstmatige intelligentie? En wat is het verschil tussen mens en een robot, tussen het leven online en offline? Zomaar een paar onderwerpen die tijdens de lessen aan bod komen.

Programmeren wordt vaak gezien als iets heel ingewikkelds, alleen te begrijpen door mensen met een wiskundeknobbel. Aan de andere kant wordt programmeren gepromoot als iets wat wat kinderen makkelijk kunnen en moeten leren.

De waarheid ligt volgens mij ergens in het midden. Écht programmeren is niet voor iedereen makkelijk. Maar net zoals het voor iedereen belangrijk én leuk is om te leren tekenen, ook als je daar niet veel 'talent' voor hebt of er later 'iets' mee wil doen, is leren over hoe computers werken leuk en belangrijk.

De focus ligt daarom ook niet op het leren coderen van een specifieke programmeertaal maar op de basisprincipes die alle programmeertalen gemeen hebben. We fantaseren over de toekomst, nemen een kijkje in de geschiedenis en naar de basis van de computertechniek om goed te begrijpen hoe iets werkt, in plaats van met een leuk programmaatje snel effect te behalen zonder te begrijpen hoe dat kan. Daar komt natuurlijk zeker coderen bij kijken. Door te analyseren wat je doet en wat er precies gebeurt krijgt het context. En we gaan daarbij heel veel fouten maken, en leren waarom dat niet erg is. (Want wanneer ís iets eigenlijk fout?)

 

WIL JE MEER WETEN?

Het programma van de CodeClub heeft een doorlopende leerlijn maar kortere projecten of workshops zijn ook mogelijk.
Als je meer informatie wil over mijn visie en leerdoelen stuur dan vrijblijvend een mail via het contactformulier
Ik neem met veel plezier contact met je op.